Skype и Ubuntu


Много често, чат клиента скайп се явява голямо препятствие за новите линукс потребители…
Това е нещо, за което вина имат само и единствено разработчиците на програмата, може би знаете, въпреки че скайп е безплатен (в базисния си вариант) той е затворен софтуер, който вече е собственост на Майкрософт. Като затворен софтуер той ползва свои си методи за възпроизвеждане на звук и видео, които са съобразени изцяло с уиндоус потребителите. Тук е момента да си го кажем в прав текст: Поддръжката на скайп за линукс е ужасна! Вероятно ще става все по-ужасна… Факта че за уиндоус скайп вече е пета версия, а за линукс стои на втора бета е достатъчно потвърждение на думите ми. Отново държа да подчертая, тук вина нямат нито Каноникъл, нито Убунту, нито Линукс, вината си е само на разработчика. Но не пиша за да се оплаквам, а за да Ви насоча вниманието към проблемите с ползването на скайп и с решаването им.
Да започнем с външния вид… десен бутон на лентата и избираме настройки, още в пърия таб „Общи“ отиваме на „Избран стил“ и избираме GTK+. Да не забравим да натиснем „Приложи“!


Цъкни, че да дойде наблизо.
Всъщност, може да разгледате всички стилове. Но ако изберете предложения от мен, скайп ще се интегрира със стила на графичната Ви среда. Промените на стила се виждат, след като рестартирате скайп.
Следващата стъпка е да анимираме емотиконите, кой знае защо, анимацията е изключена по подразбиране… Отново десен бутон на лентата и настройки, и в лявата половинка на прозореца избираме „Текстови съобщения“, след това в дясно, слагаме отметки, на тези анимации които искаме и натискаме приложи.


Цъкни, че да дойде наблизо.
Такааа, постепенно наближаваме до настройките на камерата 🙂 , но не сме стигнали още до там… първо микрофона и звука. В настройките на „Устройства“, няма много за настройване, в обичайния случай всички устройства са на „PulseAudioServer (local)“ и нямате други опции, но под тях и под двата бутона за тестове, има една настройка – „Позволи на скайп да регулира нивата на смесване“, съветвам Ви да махнете отметката от там, оставете тази работа да се върши от системата.


Цъкни, че да дойде наблизо.
В много случаи това е достатъчно за да проведете тестов разговор без проблеми (останах приятно изненадан от факта, че е сменен гласа на онази девойка, която говореше меко… 🙂 , нещата вече са далеч по-добре.) Но понякога не е достаъчно… ако не е дошъл звука, отваряме настройките на звука (иконката горе на лентата). А ако сте с графична среда GNOME3 и нямате иконка, натиснете Alt+F2 и напишете:
 
gnome-volume-control-applet
 


Цъкни, че да дойде наблизо.
В таба Хардуер се убедете че сте на правилната звукова карта (ако имате повече от една де) и че настройките по-долу са от типа: Analog Stereo Output+Analog Mono Input, щом го направите, цъкнете на тест. Както и че отметката от „Заглушаване“ е махната!


Цъкни, че да дойде наблизо.
Продължавате да не чувате нищо? Отворете терминал и напишете alsamixer
с F6 изберете устройство, после със стрелките избирате „Speaker“ и с плюса вдигате плъзгача догоре… после с клавиша „Esc“ излизате. Ако пак няма звук… пишете ми, или пишете във форума на nau4i.me.


Цъкни, че да дойде наблизо.
Сега микрофона, ако всичко горе е настроено правилно, за да не се чува нищо, може да има само един проблем. Убедете се че в настройките на звука нямате отметка на заглушаване в таба „Вход“.


Цъкни, че да дойде наблизо.
Това е. Сега остана камерата. Създайте един празен файл, наречете го skype.sh, примерно, името не е важно, но разширението трябва да е .sh, вътре поставете:

#!/bin/bash
LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so skype

Правим файла изпълним, има два начина за това, единия е в терминал:
 
sudo chmod 777 /път/до/skype.sh

а другия, като цъкнете с десен бутон на файла и изберете свойства, после „права“ и сложите отметка на направи файла изпълним или зададете права на собственика , групата и другите… зависи от файловия мениджър и настройките, при мен изглежда така:


Цъкни, че да дойде наблизо.
Ако сте пуснали скайп, го спрете и стартирайте скрипта, като цъкнете на него и изберете „Изпълни“. Вече имаме пуснат скайп с работеща камера. 🙂 Има вероятност камерата да е затъмнена, казано по друг начин, да преекспонира образа… тогава имаме нужда от програмата guvcview, инсталираме, като в терминал пишем (или я намираме в synaptic):
 
sudo apt-get install guvcview

пакетния мениджър ще свърши всичко нужно, след приключване, програмата е в „Програми >> Звук и видео“. Спираме скайп, пускаме guvcview и увеличаваме леко gamma стойноста, образа изсветлява, натискме quit и пускаме скайп от скрипта, проверяваме образа на камерата.
 
Стана доста дългичко, дано сте стигнали дотук, всъщност е доста лесно… а аз пиша много подробно, но това си има и една малко скрита причина – да схванете процеса на настройка на звук и видео, а не просто да напиша едни команди, които Вие да copy/paste и да не разберете нищо… Ако сте стигнали дотук, сигурно сте придобили малко по-добра представа относно настройките на звука по принцип и може да Ви е направило впечатление как се сменят устройства и настройки без да е нужен рестарт на системата. Може да кажете че в уиндоус скайп тръгва без гимнастики, но вече разбрахте че линукс общността няма как да влияе на оптимизацията на скайп. Дори този скрипт, който оправя камерата е на ръба на лицензионното споразумение, което забранява промени по скайп. Истинския въпрос тук е защо е толкова нужен скайп? Ами не е, и аз ще спра да го ползвам възможно най-скоро, остава ми да убедя само 4-5 човека да спрат и те, което не е чак толкова лесна работа, защото хората не изпитват нужда да слагат втори чат клиент, в който ще имат само 3-4 абоната, които или са в държава, където скайп не е на почит много, или тези абонати така или иначе имат скайп…
Истинския въпрос е защо Microsoft дадоха милиарди долари за скайп, но ще си споделя мнението при удобен случай… Сега, ако съм Ви бил полезен, моля ползвайте бутона „харесвам“ и напишете два реда коментар, какво мислите за написаното…

24 comments on “Skype и Ubuntu

  1. Уви, да! В седем капнаха първите капки дъжд и…. нета спря и така, почти до десет вечерта… а по телефона не е лесно да се свърже с тях човек… след като им изслушаш рекламните глупости, или няма оператор или си седмия чакащ за връзка… и накрая най-учтиво ме уведомяват че има проблем в района и екипите установяват. Не искам да бъда груб към поддръжката, които са навън да оправят кабели, но една голяма фирма, трябва да не допуска това… а е така, като духне и завали, или телевизията спира, или нета.
    Ужас ти казвам, и всичко това на фона на едно писмо на един дето не се представи какъв е, че нетуъркс имали стабилна и бърза мрежа и видиш ли, как всички освен мен били хепи… Мислех да пиша снощи, но щях да пиша под влияние на емоцията и се опасявх да не предизвикам обратен ефект, за това си свалих седмичния подкаст на Иван Ванков и си легнах да си го слушам за лека нощ…

  2. Ама нищо казвате за скайпа и убунту… това ми е като за „на прощаване“ с този месинджър, до края на месеца ще се разделя с него вероятно.

  3. Че какво да казвама за скъпата? Аз съм и казал довиждане още на 1,3 бета 😉

  4. До сега само веднъж съм ползвал скипето за аудио разговор, за видео – никога. Иначе при мен е настроен да ползва темата на системата и ми харесва как изглежда.

  5. И при мен е така настроен, затова препоръчах GTK+.
    Пък за другото… ние писачите, рядко ползваме VoIP протоколола… 😀

  6. хехе при КДЕ4 да го настройвам на GTK+ не ми звучи много логично, там по-скоро QT

  7. Ако имаме Ubuntu с KDE4 го наричаме Kubuntu, нали? Аз тази думичка не съм я споменавал… въобще аз и кде… не си паснахме някак си. Ни най-малко не искам да има спор за графични среди, всеки ползва, което му харесва.

    P.S. LinuxMint изглежда чудесно с тъмната тема на кде, с която върви по подразбиране… ама и то не ми пасна, прочети в научи ме, какви преживявания имах, като махнах кде-то – http://nau4i.me/forum/index.php/topic,13079.0.html, и още не мога да го махна този dolphin от контекстното меню!!!

  8. Detmastera уточнява, че писал за подкарването с вино, защото се очаква М$ да речнат кранчето на ГНУ/Линукс потребителите. Това по повод сутрешния ни чат.

  9. Всъщност и аз очаквам нещо такова, веднъж бях споменал (при Ванков) че ако няма скайп за линукс (разбирай убунту), много трудно ще накараш някой от източна европа да смени уиндоуса…

  10. Пазара на ОС не е като преди 10 години. Линукс вече е фактор, и от М$ го знаят и признават. Така, че клиент за скайп за Линукс ще има. Бъдете спокойни за това.

  11. Ок, така да е, дано да си прав, но аз бих се замислил сериозно, преди да си напиша паролата и да дам достъп до системата на програма собственост на Mайкрософт!

    И малко теория на конспирацията – защо скайп, стартира със системата, при положение че съм му махнал отметката за автоматично стартиране от менюто му, че съм го изтрил от приложенията за автоматично стартиране и съм махнал добавката за pidgin?! А да, и преди рестарта скайпа си е изключен!

  12. Предполагам това е защото стартира някаква запазена сесия. 🙂 При КДЕ съм го нагласил да се стартира последната сесия със запазените програми.

  13. То и гнома има такава функция ама ми е изключена… аз затова писах че преди да рестартирам, скайпа е изключен… нещо странно става с този скайп, срива се, прави трафик от нищо, товари процесора… без него ми е по-хубаво, фейсбук чата го замества почти напълно, а пък ние, линуксаджиите така или иначе си пишем на gtalk! 🙂

  14. И аз мога без скайп, даже вече го махнах! 🙂

  15. Привет ползвам Linux Mint и имам малък Голям ПРОБЛЕМ просто неми разпознава камерата и не мога да я ползвам никаде нито в Скайпа нито с която и да е програма. Моля ако някой може да помогне да пише тук или на – lot@abv.bg
    Много благодаря.

  16. Ако производителя на камерата ти не е написал драйвери за линукс, никой не може да ти помогне… все пак сподели с нас марката и модела на камерата.

  17. Привет. Камерата е моел – Microsoft – LifeCam1,3 за моделиVX100/VX3000/VX6000
    не знам кой точно модел се води тази чудесия, но на самата камера пише само Microsoft под тъпичкия Win работи добре но сега трябва да я ползвам на машина под Минт и казано честно главата ме боли от опити и търсене на решения.

  18. Ами аз не ползвам линукс от известно време, но май намерих нещо… изпълни ред по ред в терминал:

    sudo su /с това ставаш sudo, ще трябва парола/
    wget http://linuxtv.org/hg/v4l-dvb/archive/tip.tar.gz /сваля един архив/
    tar zxvf tip.tar.gz /разархивира в домашната директория/
    cd v4l… /виж името на новата папка и го допиши/
    make all /с последните два реда инсталираме/
    sudo make install
    sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist-custom /отваряме посочения файл с текстов редактор/

    в отворилия се файл, добавяш реда:
    blacklist sn9c102

    запазваш промените и рестартираш:
    sudo init 6

    След рестарт, отново отвори терминал и напиши:
    sudo gstreamer-properties

    Върви в графата видео устройство, избери плъгин v4l2 и устройство USB Camera.

    Ако проработи така, качеството няма да е чудно, никак… Спри скайпа и го пусни по описания от мен начин (с командата LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so skype), вероятно ще има нужда от изсветляване на картината с описаната в поста програма guvcview .

    Непременно да пишеш дали камерата работи!!!

  19. Привет.
    Съжалявам че чак сега отговарям но нямах възможност порано.
    Така и не успях да подкарам тази камера, или проблеме е в мен че не мога да свана какво точно трябва да напрая. Но и от други хора позващи Минт разбирам че имат същия проблем.
    Засега че чакам новата версия да видя дали ще е разрешим този проблем.
    Благодаря все пак за съдействието.

  20. Проблема с драйверите бе една от причините (след около четри години с убунуту и в последствие и с минт) да се върна на уиндоус…

Вашият коментар

